Theaterreview: Genaaid! (EWT)

Humor uit de tijd waar de koeien nog spraken en we onze kat nog konden melken onder de stoof. Dit is de challenge waaraan de acteurs van het EWT zich wagen met de uitsmijter van het theaterseizoen. Met Genaaid!  grijpt regisseur Jeroen Maes terug naar een eigentijdse bewerking van de oer-theaterklassieker Tailleur pour dames van Georges Feydeau. Ter info: dit stuk dateert uit 1886. Een gigantische uitdaging om dit 132 jaar later in een fris en vrolijk jasje te steken.

In het rijtje van EWT-theaterstukken lijkt Genaaid! een buitenbeentje. Maar een goed verhaal overleeft elke tijdsgeest. Op theaterstukken over bedrog en overspel staat duidelijk geen vervaldatum geprikt. Wanneer dokter Moulineaux na een misgelopen afspraakje met zijn maîtresse pas ’s ochtends thuis komt, staat zijn vrouw hem op te wachten. Om zich uit zijn benarde situatie te redden, verzint hij een ongelooflijk verhaal waarbij – zogezegd – één van zijn goede vrienden op sterven ligt. Yvonne, zijn vrouw, blijft niet bij de pakken zitten en laat haar moeder overkomen. En dan is het hek van de dam.

Genaaid! speelt zich af in de gegoede burgerij van de negentiende eeuw. Door de aanwezigheid van een butler, de gigantische jurken waarin de dames op het podium rondlopen, sommige bijzondere versnelde ‘slaan’-met-dedeurenscènes en door het gebruik van andere verteltechnieken verloochent het stuk zijn voorvaderen niet. Naar mijn gevoel kan je er moeilijk bepaalde acteerprestaties uithalen. Akkoord, Marc Verbruggen bewijst zijn humoristisch talent als Dokter Moulineaux. Ook Door Vanboeckel zet briljant de ‘bemoeizieke’ Bassinet neer.  De briljante knipoog van Myriam Vischschoonmaker is er ééntje om duimen en vingers vanaf te likken. En ja, de fashionpolizei in mij ontkent niet dat het voor elke modebewuste actrice fraai is om in de vintagejurken over het podium te flaneren.  Maar bovenal valt Genaaid! voor elke acteur met een passie voor zijn/haar job te catalogeren onder de noemer brood en spelen. Omwille van de gezegende leeftijd van het moederverhaal is dit stuk méér dan ooit een waardig einde voor het EWT om de deuren van het theaterseizoen 2017-2018 achter zich toe te slaan. See you next season, guys!

Meer info is terug te vinden op: http://www.ewt.be
Het stuk speelt nog tot en met 24 juni 2018
Met oprechte dank voor de groepsfoto aan : BOA – Melissa Verhulst
Slotapplaus-foto: Bart Liekens (voorstelling 19/05/2018)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.