Theaterreview: De Contactspeurder (Het Prethuis)

Door agenda- en Coronaperikelen werd De Contactspeurder van Het Prethuis ironisch genoeg de seizoensopener van het Fakkeltheater. Zeg nu zelf: Qua knipoog van de culturele sector naar de Coronamaatregelen was dit ééntje dat kan tellen. Meteen werd de combinatie tussen Jeroen Maes en het Contactspeurderverhaal iets om met hoge verwachtingen naar uit te kijken. Lachen met die M I S E R I E , waarin ieder van ons zich bevindt. Het moet kunnen , niet waar ….

Tijdens de lockdown werd het Jeroen al heel snel duidelijk. Heel de ontsporing van de contactopsporing was materiaal om een theaterstuk rond te maken. Hij beschouwde het voor het Prethuis als een plan B om zijn publiek wat toch een leuk najaar aan te bieden. En … gelijk heeft hij gekregen. Alleen zou het ‘Plan B’ het Plan A-gehalte van de Contactspeurder oneer aandoen. Er zijn blijkbaar nog zekerheden in het leven. Komedies van Jeroen Maes blinken vooral uit door hun vakmanschap. Dat wordt keer op keer bewezen. Bij de Contactspeurder is er nog één extraatje. En dat is herkenbaarheid. De Corona-crisis raakt ieder van ons. Daarom krijg je het gevoel dat je tijdens de voorstelling ook een spiegel voor je neus krijgt geduwd in welke Absurdistan-wereld we zijn verzeild geraakt. De herkenbaarheid van de materie (maar dan wel in een theaterjasje) spat er gewoonweg af. Jeroen vertolkt in het stuk de rol van Raf. Hij is aan zijn tweede dag bij de Contacttracing van het Agentschap Zorg & Gezondheid bezig. Natuurlijk loopt er van alles mis.  Door de ‘vocale hulp’ van enkele collega’s en een bevriend nieuwslezer tijdens de telefoongesprekken kreeg Jeroen het nodige verbale weerwerk in het theaterstuk.

Met Het Prethuis heeft Jeroen Maes een kwaliteitslabel op humorgebied. Eerlijk is eerlijk: je moet de man ook niet leren hoe hij een komedie moet schrijven. Dat bewijst hij keer op keer.

Zelfs achter een mondmasker kon je de glimlach van de Coronaproof-zaal niet verbergen.

De moraal van het verhaal is heel duidelijk:
Geef het volk: brood, spelen, de Jerusalema en Contactspeurder Jeroen Maes.
Dan zal het met Covid-19 wel allemaal goed komen.

Bekeken op 28/08/2020 in Het Fakkeltheater

Meer info op http://www.prethuis.be

Foto: Het Prethuis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.