Theaterreview: Mamma Mia (2.0) (Deep Bridge)

‘We staan nu al zestien maanden achter een doek. Daarom zijn we benieuwd of er publiek in de zaal zit.’ Met deze woorden vangt Stany Crets Mamma Mia 2.0 aan. Eerlijk is eerlijk. Alleen al door de coronaperikelen is deze Abba-musical met zestiende maanden nu al de langstlopende musical in Vlaanderen. Maar wat is er concreet gezien veranderd aan het spektakel? Welke impact had corona op het spektakel.

Eerlijk is eerlijk. Ik was één van de gelukkigen, die vlak voor Corona de première van Mamma Mia nog mocht meemaken. Enkele dagen later brak de hel in heel de wereld los. Een periode van bloedarmoede werd geïnjecteerd in het culturele landschap. Nu de maatregelen ietwat versoepeld zijn, mocht ik samen meer dan 1000 anderen de musical voor een tweede keer bijwonen.

De beleving van het spektakel is compleet anders dan voordien. Een glas drinken vooraf kan niet in de Antwerpse Stadsschouwburg. Je moet looplijnen volgen zoals Trond SOllied ze in het Belgische voetbal heeft geïntegreerd. Ook meer dan twee uur en een half rondlopen met een mondmasker behoort nu tot de verplicht vestimentaire outfit van een musicalpubliek. ’t Is niet meer wat het geweest is, maar ze mogen weer en dat is het belangrijkste.

Qua inhoud leek het me wel alsof er her en der wat schaafwerk aan Mamma Mia is gebeurd. Er werd naar mijn gevoel een ietwat grotere Stany Crets-humor touch aangevoerd. Bij mijn bezoek werd ook Matthew Michel aan de cast toegevoegd als nieuwe Sky. Maar dat lijkt me op het eerste zicht niet het belangrijkste van heel het Mamma Mia-gebeuren. Een die hard-Abba fan zal wellicht de do’s en de don’ts van Mammia Mia tot op het bot kunnen fileren. Maar waarom ook toch? Het belangrijkste van dit moment is dat een hele sector het publiek ‘opnieuw’ mag entertainen. En dit in een veilig constructief kader.  Voor vele mensen heeft corona voor een tsunami gezorgd in het dagdagelijkse leven. En dat laat de nodige sporen na. Mits dat Rome ook niet één dag werd gebouwd, moet men blij zijn dat producties van dergelijke grootte terug hun weg naar het publiek mogen vinden.

Deze Mamma Mia is brood en spelen voor het volk. Entertainment, die men in barre (post)-coronatijd nodig heeft. Zijn er werkpunten aan deze productie? Wellicht wel. Het moet in de juiste tijdsgeest kunnen gekaderd worden. Hetgeen corona ons geleerd heeft is dat alles wat zeker leek voor 13 maart 2020 nu helemaal geen zekerheid meer is. #wemogenweer , niet waar.

Meer info over de productie kan u vinden op: MAMMA MIA! – Deep Bridge

Foto: Deep Bridge / House of Entertainment

Bezocht op 1.08.2021 in Antwerpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.