Filmrecensie: F.C. De Kampioenen Forever

Ze behoren tot het Vlaams cultureel erfgoed. 21 seizoenen lang waren ze niet weg te branden van het televisiescherm. En nu ze als televisiereeks (al dan niet) gestopt zijn, veroveren ze de harten van kijkend Vlaanderen op het witte doek. Wie nu naar de bioscoop trekt, kan er niet naast kijken. De derde Kampioenenfilm FC De Kampioenen Forever is één van de kaskrakers in de eindejaarsperiode. Ook ik heb er een uitstapje opzitten richting cinemazaal om de derde Kampioenenfilm te bekijken.

In de derde Kampioenenfilm slaagt DDT op sluwe wijze erin om eigenaar te worden van F.C. De Kampioenen. Boma wordt buitenspel gezet en de Kampioenen worden vervangen door een nieuw team van jonge, getalenteerde spelers. Om versterking te zoeken voor het ultieme duel tegen de équipe van DDT, trekken ze naar Babacouta, een dorp in Afrika waar Pol ooit heeft gewerkt. De Kampioenen blijven gemotiveerd om voor hun naam te strijden.

F.C. De Kampioenen Forever is wat je noemt een typische Kampioenenfilm. Wat mij vooral opviel is dat Jan Verheyen het stripfiguur-karakter van de personages er helemaal heeft afgevijld. Waar je in de televisiereeks nog het gevoel had dat je stripfiguurtjes aan het bekijken was, is dit bij F.C. De Kampioenen Forever als sneeuw voor de zon weggesmolten. De personages laten zich van hun natuurlijke kant zien. Maar ach, wie twijfelt er aan dat deze film heel wat fans naar de zalen zal lokken. Ik alleszins niet. Tenslotte is en blijft F.C. De Kampioenen een stuk Vlaams erfgoed van de bovenste plank.

En ik heb best wel genoten van de film. Naast mij zat een piepjonge basketkampioen en Kampioenen-kenner (alias mijn neefje Brent), die voor de gelegenheid zijn basketbal had ingeruild voor een voetbal. Alleen gooide een blessure aan zijn vinger roet in het eten en moet hij nu tijdelijk aan de zijlijn toekijken. Ook al moet je de pijn van een kwetsuur verbijten. Kampioen zijn is en blijft plezant. Want what doesn’t kill you, makes you stronger.

Bekeken op: 17/12/2017 – Kinepolis Antwerpen

Een gedachte over “Filmrecensie: F.C. De Kampioenen Forever