Livestream Review: Ode aan Moeders & Musical (BSO-Producties)

In gitzwarte tijden voor het theaterwereldje wordt elke vorm van ondernemerschap in deze sector op driewerf hoera onthaald. Eén van de durvers in het culturele landschap is Manu Jacobs van BSO Producties. Hij is voorlopig de enige theaterproducent, die zich waagt aan ‘een betaald’ live-streamconcert. Met Ode aan Moeders & Musical waagde hij zich op de ‘Antwerpse Moederkesdag’ voor de tweede keer aan een dergelijk initiatief.

Eerlijk is eerlijk. BSO heeft geleerd uit de ‘werkpunten’ van het eerste live-streamconcert. Het concert was beduidend beter in beeld gebracht. De muzikale gasten lieten duidelijk blijken waarom ze het theater zo hard missen. Tinne Oltmans, Laurenz HOorelbeke, Elke Buyle, Juan Gerlo , Charlotte Campion en Michiel De Meyer lieten zich van hun beste kant zien. Muziektechnisch waren ze op geen foutje betrappen.

Alleen blijft er nog een lange weg af te leggen. Dit type concerten hebben door het COVID 19-virus hun weg in het ‘internationale’ internetlandschap gevonden. Foutjes zoals bij de lipsynchronisatie moeten er toekomstgericht uit. Het is niet het eerste livestream concert dat ik bekijk. Deze markt is en blijft een internationaal gegeven, waar andere landen kilometers voorsprong hebben. BSO’s Producties neemt risico, groeit er zienderogen in en zetten stappen in de goede richting. Deze concertvorm zijn met de technologische mogelijkheden een voortdurende leerschool van elk moment. Deze Ode aan Moeders & Musical krijgt met voorsprong de labels ‘sympathiek’ en ‘beloftevol’ op zich geplakt, gemaakt door mensen met een hart voor theater, heel veel muzikaal talent en een zichtbaar work in progress, dat het productiehuis alleen maar te goed zal komen. Voor de humoristische noot waren duidelijk ‘Laurenz Hoorelbeke ‘ en ‘Master of Ceremony’ Michiel De Meyer in hun nopjes. Geef de ‘Lau’ een kostuum. Hij kan samen met Michiel de musicalconcert-vorm van Stadtler en Waldorf spelen.

Trouwens: we komen tijdens zo’n concert ook wat opmerkelijke wist-je-datjes te weten:  Zo worden Michiel De Meyer en Line Ellegiers binnenkort nonkel en tante.  Zo kregen we van Laurenz Hoorelbeke een demonstratie in de edele kunst van het jodelen. Als toemaatje we dat ‘Mama Lau’  sinds kort ook geniet van haar welverdiend pensioen.

En ook enkele vragen des levens bleven onbeantwoord:
Waarom moeten we een muggenstekker gebruiken? Waarom kreeg de drummer net geen GAS-BOETE omdat hij te veel last had met zijn mondmasker?  Is er een omkoopschandaal in de maak ten huize Wauters-Campion met kleine James? Heeft Mike Wauters hem 50 euro ‘smeergeld’ betaald? Wat deed de trofeeënkast achter Tinne Oltmans? Is het glas champagne van überfan Lea Witvrouwen halfvol of halfleeg? Welke liedjes stonden er nog op de karaoke-cd die Juan aan zijn Tinne gaf?
Het antwoord zullen we wellicht nooit weten.

Om de moraal van het verhaal mooi samen te vatten, wil ik graag Meesterfixer en Übertheaterfilosoof Bart Vandersmissen citeren: ‘Het wordt tijd dat we het theater terug geven aan de mensen, die er thuis horen. Het pakt me.’

Tot in de draai, beste theatervrienden …
Tot gauw …

Praktische info: