Theaterreview: Chateau Cupido (Studio 100 / Uitgezonderd Theater)

Chateau Cupido is nu al één van de grote theaterverkoopsuccessen van 2020. Je moet jezelf al ongelooflijk haasten om nog een ticketje te bemachtigen om deze voorstelling, ontsproten uit het brein van Gert Verhulst, nog een bezoekje te brengen.

Het verhaal gaat over de populaire TV-presentator Jack Fox, die een amoureuze escapade plant in zijn chalet in de Ardennen. Aangezien hij  ervan  overtuigd  is  dat  zijn  buurman  op  reis  is  naar Tenerife,  is  hij  er  zeker  van  niet  betrapt  te  kunnen worden. Wanneer echter blijkt dat zijn buurman ook amoureuze plannen heeft in zijn eigen chalet  gaan de poppen aan het dansen.

Eerlijk is eerlijk. Je moet bedenker Gert Verhulst geen smoelen leren trekken. De man weet met zijn buikgevoel en intelligentie perfect waarvan het Vlaamse publiek op entertainmentvlak wel pap van lust. Verwacht geen hoogstaand theater voor de happy few, maar wel volkstheater naar de glimlach van de mensen toe. Geef het volk brood & spelen, Karen Damen, James Cooke (zelfs in een SM-pakje) en Gertje zelf. En de zalen lopen vanzelf wel vol.

Het was de eerste keer dat Gert zich aan een dergelijk uitstapje waagt met zijn buddy James en zijn BFF Karen Damen. Maar de drie horen samen zoals Ying, Yang en hun zusje Yeng. Natuurlijk komen de mensen naar het theater voor de escapades van de mannen van de Evanna en Karen Damen. Daar bestaat niet de minste twijfel over. Het Gert Late Night-effect is zeker aanwezig. En toch is Chateau Cupido met recht en reden een geslaagd experiment te noemen. Eéntje dat naar de glimlach van de mensen toewerkt. Een voorstelling in een modern 2020-jasje met een knipoog naar de theaterstukken op televisie van Piet Bambergen uit de jaren 80. Pretentieloos amusement op dit level brengen is een kunst van formaat. Een nieuwe traditie lijkt in de maak. Graag meer van dit! Men zegge het voort.

Gezien op 25/01/2020 in Theater Elckerlyc