Theaterreview: F!ERce (Theater M)

Theater M heeft met F!ERce het eerste prestigieuze project van het theaterseizoen 2019-2020 gelanceerd. Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van de Stonewall-rellen wordt het stuk F!ERce op het podium gebracht. Regie is in handen van Lieven Debrauwer. In de cast zien we Johan Kalifa Bals, Yves De Lathauwer en Pieter Van Keymeulen terug.

Het verhaal brengt ons terug naar New York, 27 juni 1969. Jonathan, een timide Afro-Amerikaanse twintiger, belandt op straat nadat zijn ouders ontdekken dat hij voor de mannen is. Hij vindt onderdak bij David, een overjaarse yuppie die zich ‘in de kast’ verstopt en Jonathan aanraadt hetzelfde te doen. Maar dat is buiten Fiora LaRitz gerekend. De legendarisch grofgebekte travestiet, die David beter kent dan hij wil toegeven, neemt Jonathan op sleeptouw naar de Stonewall – een clandestiene homobar waar de flikken gedurig binnenvallen om het bonte cliënteel in de boeien te slaan. “Maar vanavond niet, schat!” Fiora en Jonathan raken verwikkeld in een nachtelijke opstand tegen het politiegeweld, tot ongenoegen van David. En wanneer Fiora ontdekt dat David een geheim verbergt, is het hek volledig van de dam.

Met F!ERce heeft Theater M een pareltje op het podium gebracht. Eéntje, dat een grote stempel van Lieven Debrauwer met zich mee draagt. Wanneer je dit verhaal met enkele karakteristieken moet omschrijven, kan je stellen dat het cinematografisch theater is, sterk geregisseerd en vooral ook de karakters van de drie acteurs sterk naar de zaal over brengt. F!erce grijpt je naar de keel omdat anno 2019 deze problematiek nog steeds in onze maatschappij aanwezig is.

Qua acteerwerk is Yves De Lathauwer als dragqueen Fiora LaRitz de opmerkelijkste figuur uit de voorstelling. Door haar grofgebektheid en haar spicy-ness kruidt ze de voorstelling als niemand ooit tevoren. Met Johan Kalifa en Pieter Van Keymeulen als tekstacteurs naast haar op het podium vallen de puzzelstukken op een degelijke manier in elkaar.

Theater M wil ook het belang van de Stonewall-rellen in onze hedendaagse maatschappij kaderen. Daarom hebben ze samen met het huis van de Mens de nodige extra omkadering voorzien. Meer info hierover kan u vinden op : www.ikbenfier.be

Zijn er dan geen minpunten aan deze voorstelling? Minpunten is misschien wel een groot woord. Toch komt één werkpuntje naar boven. De acteurs gebruiken alleen hun stem. Bij momenten zorgt dit voor een moeilijke verstaanbaarheid naar de achterste rijen toe. Zeker in het begin van deze voorstelling kwam dit euvel naar bovendrijven, maar naar het einde toe werd het al zienderogen beter.

F!ERce is een aanrader voor ieder van ons. Zeker omdat het een vergeten historisch feit voor Jan met de Pet in de kijker zet en ook omkadert. Dit alleen al verdient een pluim op de hoge hoed van de makers van deze voorstelling. Hier heb je guts, lef en ballen voor nodig. Neem daarbij nog eens een regisseur, die zijn stempel drukt door er een ‘schoon theaterstuk’ van te maken en een gemotiveerde cast die de essentie van het theatermaken (meer bepaald verhalen vertellen) als geen ander begrijpt. En tja … Dan krijg je deze F!ERce.

Bekeken op 11/10/2019 in Theater M

Meer info over de kaartverkoop kan u lezen op: https://www.theaterm.be/fierce/