Filmreview: Torpedo (A-Team Productions / Independent Films)

Met Torpedo heeft Vlaanderen een opmerkelijke oorlogsfilm in de bioscoop lopen. Het grote debuut van Sven Huybrechts (zoon van … ) vertelt het verhaal van een bende Vlaamse rebellen uit 1943 met een geheime opdracht. Ze moeten met een gekaapte Duitse U-Boot van Congo naar de Verenigde Staten varen met aan boord een cargo waarmee de geallieerden de oorlog wel eens zouden kunnen winnen.

Eerlijk is eerlijk. Een film zoals Torpedo hebben we van Vlaamse makelij nog niet zo vaak in de bioscoop gezien. Het siert regisseur Sven Huybrechts dat hij met een minimum aan budget aan een dergelijke productie durft te beginnen. Want de rechtstreekse concurrenten van Torpedo bevinden zich vooral in het buitenland. Alle lof van de wereld om een dergelijke productie op poten te zetten. Maar Torpedo is en blijft vooral een genrefilm, waarbij je niet verder hoeft te kijken dan je neus lang is. Wie naar Torpedo gaat kijken en hoopt op een realistisch en historisch correcte film zonder enige vorm van clichés, is er aan voor de moeite.

Toen ik de film in de bioscoop bekeek, had ik na vijf minuten het gevoel dat ik naar een kruisbestuiving zat te kijken tussen het A-Team, MacGyver en een oorlogsfilm. Een genrefilm pur sang, waarbij je niet te veel hoeft na te denken. Kortom: Een film waarvan jonge Vlaamse acteurs en regisseurs alleen maar dromen om dit ooit te mogen maken. Schier onmogelijk geacht in Vlaanderen, maar dromen zijn duidelijk geen bedrog. Want de film loopt nu. Sven Huybrechts strikte een topcast met onder andere Koen De Bouw, Sven De Ridder, Robrecht Vanden Thoren, Gilles De Schryver en Bert Haelvoet en als enige (maar uitstekende) vrouwelijke hoofdrolspeelster, die haar mannetje meer dan degelijke staat Ella-June Henrard.

Met de film Torpedo wordt met scherp geschoten in de cinema. Wellicht raakt deze munitie meer dan ooit zijn doel.