Theaterreview: Hans & Grietje (Music Hall)

Productiehuis Music Hall dompelt maar al te graag de sprookjeswereld onder in een 2.0-versie. En dat is met de allernieuwste voorstelling Hans & Grietje niet anders. Dragende krachten zijn Ianthe Tavernier en Wout Verstappen.  Voor de gelegenheid ruilen ze hun plekje bij De Buurtpolitie en Ghost Rockers in voor een stekje als sprookjesheld. En dat doen ze goed. Alleen keert het publiek dat verwacht om een grote Ianthe & Wout-show te zien enigszins met andere verwachtingen naar huis.

Hans & Grietje is een familievoorstelling waarbij heel de cast schittert en waar ook zeer creatief met het verhaal wordt omgesprongen. Wie een klassieke Hans & Grietje verwacht, gaat wellicht vreemd de wenkbrauwen fronsen. Akkoord, de  rode draad in het verhaal blijven Ianthe & Wout in een ietwat gepimpte versie van Hans & Grietje. Maar ze worden omgeven door enkele knotsgekke personages uit de sprookjeswereld, die compleet over the top gaan. Zo keren Whoppie & Floppie, de twee knotsgekke konijnen uit West-Vlaanderen terug naar de Antwerpse Stadsschouwburg. Charline Catrysse en Michaël Zanders waren de komische revelaties uit de musical Roodkapje. Daarom mochten ze hun kunstjes nog eens herhalen  Alleen kregen ze op humoristisch vlak zware concurrentie van Matthew Michel als de meest ‘foute’ prins van het theaterseizoen. Een over-the-top versie, die dit raspaardje neerzet. Matthew lijkt wel geteleporteerd uit een stripverhaal van Jommeke met de titel ‘De zingende prins’.  Maar dat doet hij met zo veel stijl, dat dit perfect in het plaatje past. Ook Ilse La Monaca, beter bekend als Brigitte uit De Buurtpolitie toont zich als boze heks en goede fee van haar meest veelzijdige kant. Met een metamorfose waarbij zelfs haar collega Manoe Frateur zijn wenkbrauwen moest fronsen.

Kortweg gezegd:  Hans & Grietje is een voorstelling voor iedereen die zich jong van hart en jong van geest voelt. Gewoon een show met een hoog amusements- en entertainmentgehalte. Dit werd door de productie gekruid met heel wat creativiteit een heuse 2.0-versie. Voor sfeer en gezelligheid geef ik alvast een dikke 10. U toch ook?

Voorstelling bekeken op 28/10/2018 in de Antwerpse Stadsschouwburg

Meer info over de productie kan u vinden op: https://musichall.be/shows/hans-en-grietje-home/