Theaterreview: Gaten (Theater M)

Met Gaten een stuk naar de hand van Yves De Lathauwer en Robin David liet ook Theater M de eerste productie van het nieuwe seizoen op het publiek los. Lieven Debrauwer regisseert Walter Smits (beter bekend uit Slisse & Cesar) en Ken Verdoodt in een voorstelling over het wel of niet vergeten.

De rodedraad van Gaten is een gesprek tussen Bernard en zijn ambitieuze kleinzoon Kevin. Elke maand bezoekt de kleinzoon zijn opa. Alleen is de sfeer tussen beiden verre van optimaal. De beginnende dementie vreet gaten in Bernards geheugen. Zowel zijn oorlogsverleden als de persoonlijke herinneringen zijn troebel. Maar wat is Bernard vergeten en wat verzwijgt hij doelbewust.

Gaten mag dan wel compact, een tikkeltje tegendraads en maatschappijkritisch zijn. In het stuk huist vooral een ongedwongen naturel. Vooral thuisspeler Walter Smits krijgt aan de zijde van de perfecte aangever Ken Verdoodt de kans om brompot Bernard het nodige karakter mee te geven. Enerzijds humoristisch, maar ook ontzettend herkenbaar naar het publiek toe. Net deze herkenbaarheid zorgt er voor dat Gaten een te ontdekken parel is in het Mechelse theaterlandschap (en ver daarbuiten). Pittig detail: Voor Walter Smits krijgt het zinnetje ‘Wette gij het Slisse’ uit zijn tv-verleden als Cesar in Slisse en Cesar prompt een bijzondere bijklank in dit stuk over dementie.

Meer info over de Ticketverkoop kan u ontdekken op: www.theaterm.be

Enkele leuke wist-je-datjes:
Op 12 en 27 oktober (19u15) en op 28 oktober (14u15) geeft Lieven Debrauwer een gratis inleiding over de voorstelling in de 17de-eeuwse kelderruimte van Theater M.

Gekoppeld aan ‘Gaten’ wordt op 25 oktober 2018 een lezing gehouden over dementie door prof. Julie Van der Zee. Deze lezing is ten voordele van Brein Instituut vzw, opgericht door prof. Van Broeckhoven om het wetenschappelijk onderzoek naar Alzheimer en dementie te ondersteunen. Reserveren voor deze lezing kan enkel via info@theaterM.be (8 euro p.p.).

Gezien op 11/10/2018 in Theater M