Brik van Dyck: ‘Prison Party is een ode aan de nostalgie van de jaren dertig.’


De première van Prison Party van Sven De Ridder company is achter de rug. Een doldwaze komedie uit de jaren 30. Dat illustreerde zich met opvallende decoraccenten. Zo spotten we een filmaffiche van Buster Keatons Convict 13.  ‘Het is een affiche uit de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Meer bepaald 1934”, vertelt co-auteur Brik van Dyck alias Fons Laeremans me na de première. ‘We hebben duidelijk een knipoog gegeven naar de stomme films uit die periode. Ook de beginbeelden die we gebruiken zijn heel mooie Antwerpse sfeerbeelden uit de tijd van toen. Op dat vlak is het zeker een mooi eerbetoon aan de nostalgie van toen.’

Lili & Marleen
Wie naar de opbouw van het stuk kijkt, ziet opvallend veel nieuwtjes uit de jaren 30 passeren. De geest van Lili & Marleen lijkt niet ver weg. ‘We hebben ons daar door laten inspireren. Dat zal tijdens ons oorlogsstuk van 2025 nog een graadje hoger liggen. Qua taalgebruik en qua woordkeuze ligt Lili & Marleen inderdaad niet ver af. Woorden als ‘den absjaar ‘ en ‘zwarte jap’ zouden perfect in die reeks passen.’

Drie vrachtwagens
Qua decor is Prison Party vrij impressionant te noemen. “We hebben ons zelf qua ideeën overtroffen op het vlak van decor. Maar de echte hulde is aan de decorbouwers. Zij hebben op een next level gebracht. Omschrijf het maar als een technisch hoogstandje van Toon Mariën en zijn team. Om hiermee het Vlaamse land rond te reizen is logistiek quasi onmogelijk. JE hebt bijna drie vrachtwagens om het decor overal ter plekke te brengen. En omdat we niet kunnen reizen, nodigen we met heel veel liefde het publiek uit om naar Theater Elckerlyc te komen.’

Foto: Sven De Ridder Company

Geef een reactie