Het programma van B-Classic: een niet-klassiek, klassiek muziekfestival

Van donderdag 25 april tot en met zondag 5 mei knalt het muziekklanken in Genk en Tongeren. Tijdens het 2de B-Classic-festival zie je hoe klassieke muziek anno 2019 een niet-klassiek karakter kan krijgen. Met onder meer een rap-opera, een € 1-concert, Vivaldi’s ‘De Vier Jaargetijden’ geïnterpreteerd door Koningin Elisabethwedstrijd-laureaat Lorenzo Gatto en nog veel meer vreemde eenden. De presentatie van het festival is ook dit jaar weer in handen van de Nederlandse zanger, dichter en schrijver Rick de Leeuw. Ambassadeurs Noémie Wolfs, Thomas Vanderveken en Elisa Guarraci zetten hun schouders mee onder het festival.

Het Limburgse Genk en Tongeren zijn tijdens het muziekfestival B-Classic, van donderdag 25 april tot en met zondag 5 mei, het toneel voor een muzikale apotheose. In 12 concerten kunnen muziekliefhebbers klassieke muziek op een andere manier ontdekken. Zes dagen in Genk en zes dagen in Tongeren. De line-up lees je uitgebreid hieronder. In de explainers doe je al een eerste ervaring op.

Donderdag 25 april: Vriendschappelijke wedstrijd

Openingsavond – Bibliotheek – Genk

Wat begint als een vriendschappelijke wedstrijd eindigt in een duel. De bibliotheek van Genk wordt ingenomen als betrof het een Romeins amfitheater. Het publiek neemt plaats op de verdiepingen die dienstdoen als tribunes en balkons, op het gelijkvloers barst een nooit eerder vertoond spektakel los.

Genkse verenigingen nemen het tegen elkaar op in een wedstrijd waarin muziek en dans beslissen over winst en verlies. Spil van het muzikale gebeuren is de zeventigkoppige harmonie van Neeroeteren, aangevuld met externe muzikanten.

Met Dick van der Harst als regisseur en componist, en Judith Clijsters als choreografe, wordt de algehele chaos enigszins op afstand gehouden. Kabbelen zal het nooit, knallen met zekerheid.

Vrijdag 26 april: Diner met vleugels

Jef Neve en gasten – Thor Central – Genk

De jaarlijks terugkerende avond waarop B-Classic, in een coproductie met de Lions Club, het hart laat spreken, de maag en smaakpapillen tevreden stelt, en de oren iets serveert wat zij nooit eerder hoorden.

In de Barbarazaal van Thor Central worden de benen onder tafel geschoven voor een succulent diner onder muzikale begeleiding van Jef Neve en zijn gasten Alano Gruarin, Michel Bisceglia, Carlo Nardozza, Rhonny Ventat en de Australische jazzzangeres Kristen Cornwell.

De opbrengst van de avond gaat traditiegetrouw naar De Kleine Prins, een Limburgse vzw die zich inzet voor kinderen die voor hun achttiende getroffen worden door kanker of een andere levensbedreigende ziekte.

Zaterdag 27 april: De ‘Vier Jaargetijden’ van Gatto

Intussen in Venetië – Kleine zaal C-Mine – Genk

Antonio Vivaldi componeerde en voltooide ‘De Vier Jaargetijden’ in het Venetië van de jaren twintig van de achttiende eeuw, een absolute bloeiperiode voor zowel de klassieke muziek als voor de stad waar Vivaldi thuis was. Maar Venetië is veranderd, gaat gebukt onder zijn eigen culturele geschiedenis en patrimonium, en twijfelt al vele jaren tussen het lokken van toeristen of ze als vliegen van zich afslaan.

Lorenzo Gatto, die Venetiaanse roots heeft en het ‘Brugge van het Zuiden’ een bijzonder warm hart toedraagt, brengt op B-Classic een hoogstpersoonlijke versie van ‘De Vier Jaargetijden’, op maat van vandaag. Klassieke muziek in combinatie met moderne elementen, gebracht met een door Gatto eigenhandig samengesteld ensemble. Wie Lorenzo Gatto kent, weet dat het woord taboe niet in zijn woordenboek staat, en dat de lat muzikaal niet hoger zal kunnen liggen.

Zaterdag 27 April: € 1-concert

Compressorenhal C-Mine – Genk

B-Classic organiseert op zaterdagnamiddag vanaf 14u30 een € 1-concert. Voor die ene euro die je aan de deur neertelt, krijg je heel wat meer dan in de winkels waar B-Classic naam en mosterd voor dit concert vandaan haalde: een volwaardig concert van accordeonist Philippe Thuriot en saxofonist Rhonny Ventat. Wat het precies wordt, mag geheim blijven, maar voor één keer mag je voor 1 euro absolute topkwaliteit verwachten. Laagdrempelig wordt nog net dat tikje laagdrempeliger.

Achteraf is er koffie en taart. Inbegrepen in de prijs.

Zondag 28 april: Rap-opera

Scaramouch! Scaramouch! – C-Mine Cultuurcentrum – Genk

De rap-opera is een absolute primeur voor B-Classic 2019. De jonge Genkse rapper en podiumkunstenaar Gorges Ocloo (R.I.T.S.-alumni die eerder samenwerkte met onder meer Tania Van Der Sanden, Hilde Van Mieghem en Manu Riche) schreef het scenario, Maarten Lingier kreeg de compositorische verantwoordelijkheid over de muziek. Raf Vertessen, een drummer uit Tessenderlo die heden ten dage vanuit New York opereert, was medecomponist en boog zich over de grooves.

Eén actrice, een rapper, twee klassieke solostemmen en muzikanten uit zowel de klassieke als de populaire muziek brengen een verhaal waarin de excessen van het neo-liberalisme aan de kaak worden gesteld. Is this the real life? Is this just fantasy? Een rap-opera, als feest tot nadenken.

Maandag 29 april: Caféconcert

Pressure cooking met accordeon en Genkse jazzsaus – B-Classic-tent, C-Mine – Genk

Een avondje avontuur naar aloude pressure cooking-traditie. Alano Gruarin (piano) en Carlo Nardozza (trompet), Genkenaren met renommee in de jazzwereld, gaan in zee met accordeonist en mondharmonicaspeler Philippe Thuriot, een van de meest veelzijdige muzikanten in de klassieke muziek. Naam en inhoud heeft het nog niet, maar de goesting was er al heel lang. En ze hadden het zo lief gevraagd. Echt waar. Of het mocht? En of het mocht.

Dinsdag 30 april: Cinema voor het oor

Alles op ‘Pauze’ – C-Mine – Genk

We wuiven Genk vaarwel met een tweede absolute primeur: een hoorspel op de planken. Lucas Derycke is een jonge Vlaamse kunstenaar die zich toelegt op verhalende radio, een entertainmentvorm die in ons land veelal voor kinderoortjes geproduceerd wordt, maar op de Duitse radio nog overvloedig de volwassen luisteraar op zijn wenken bedient.

Voor Het Nieuwstedelijk maakte Derycke twee jaar geleden ‘Esperanto’, zijn eerste theaterproductie, voor B-Classic waagt hij zich voor het eerst aan een live-hoorspel. ‘Pauze’ is de naam, een voorstelling die de ogen sluit en de oren laat zien. Eén schrijver, drie muzikanten: Michel Bisceglia aan de piano, Dick van der Harst op accordeon, Kurt Budé op sax en klarinet. Eén zangeres: Véra Zanello. Komt dat horen!

Woensdag 1 mei: Beethoven meets Gulda meets Beethoven

Goed fout – Basiliek – Tongeren

Is Friedrich Gulda de vreemdste vogel die de wereld van de klassieke muziek ooit heeft voortgebracht? Er valt een stevige lans voor te breken. Gulda nam in 1967 voor het gerenommeerde Decca-label de integrale pianosonates van Beethoven op, en doorspekte de muziek van de grootmeester met middeleeuwse melodieën, gooide er een modernistische saus overheen, en liet van het klassiekste wat er in de klassieke muziek te vinden is bij momenten klinken als kermismuziek. Zo fout dat het voor B-Classic net weer razend interessant wordt. Op de openingsavond in Tongeren brengt B-Classic het Celloconcerto van Gulda met Benjamin Glorieux in een centrale rol, bijgestaan door niemand minder dan Paul Gulda, pianist en zoon van vader Friedrich.

Gulda wordt op woensdag in de basiliek voorafgegaan door de 7de symfonie van Beethoven zelf, gebracht door negen blazers.

Donderdag 2 mei: ‘De Vier Jaargetijden’ van Thuriot en Avanesyan

Play it again, Sam – Gallo-Romeins Museum – Tongeren

Vijf dagen na Lorenzo Gatto wil ook Philippe Thuriot aantonen dat de interpretatiemogelijkheden van het ‘Stairway to Heaven’ van de klassieke muziek nog lang niet zijn uitgeput. Accordeonist Thuriot vond ‘De Vier Jaargetijden’ de ideale voedingsbodem om een van klassiek naar improvisatie en weer terug laverende ontmoeting tussen hemzelf en de fenomenale Armeense violist Hrachya Avanesyan in de verf te zetten. Waar Lorenzo Gatto op zaterdag zal tekenen voor een cosmopolitische vertaling van Vivaldi naar het Venetië van 2019, zullen Thuriot en Avanesyan de thema’s van ‘De Vier Jaargetijden’ binnenstebuiten draaien en in een nieuwe, verrassende vorm opnieuw presenteren.

Naast ‘De Vier Jaargetijden’ zal op donderdag ook de monumentale ‘Vioolsonate #2’ van Sergej Prokovief aan een klassiek stukje improvisatie worden onderworpen.

Vrijdag 3 mei: Monumentaal schandaal

Muzikale rollercoaster – Basiliek – Tongeren

Klaar voor een even bizarre als fascinerende avond in de Basiliek? De debatten worden geopend met de ‘Aubade’ van Francis Poulenc, een modernistisch werk voor klein orkest en dans uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Danseres Charlotte Vanden Eynde verzorgde de choreografie, en zal, terwijl muzikaal het abstracte met het emotionele wordt verbonden, tussen en rond het publiek dansen. Daarna is het aan Markus Stockhausen – zoon van de legendarische Karlheinz – die de basiliek met zelfgebrouwen soundscapes in een basale en bevreemdende sfeer zal onderdompelen. Luc Ponet neemt vervolgens plaats aan het monumentale orgel van de basiliek voor een uitvoering van het al even monumentale ‘BWV 543’ van Johann Sebastian Bach. De finale is een tweeledige rollercoaster vol superlatieven: het ‘Ballet Mécanique’, een dadaïstische film van kunstenaar Fernand Léger en regisseur Dudley Murphy uit de jaren twintig van de vorige eeuw, vergezeld van de soundtrack van de Amerikaanse componist George Antheil. De ruggengraat van het ‘Ballet Mécanique’ bestaat uit tien slagwerkers, aangevuld met vier vleugelpiano’s, en … propellers. Verwacht: het summum van intensiteit.

Zaterdag 4 mei: Verstilling na de storm

Zacht genot – Gallo-Romeins Museum – Tongeren

Waar we publiek en basiliek op 3 mei naar het punt van de waanzin hebben gedreven, gaan we een dag later voor de volledige sereniteit. Eén ingrediënt blijft ongewijzigd: Markus Stockhausen. We beginnen met ‘Fratres’ van Arvo Pärt in een versie voor twaalf cello’s. Een werk in een relaxte sfeer die de hele avond en over de verschillende componisten heen zal worden volgehouden. Ekaterina Levental komt erbij voor ‘Bachianas Brasilairas #5’, een aria/cantilena van Heitor Villa-Lobos, gevolgd door de koraalprelude uit Orgelbüchlein ‘Ich ruf’ zu dir, Herr Jesus Christ’ van Johann Sebastian Bach in een arrangement van Benjamin Glorieux. De twaalf cello’s worden vervolgens even het zwijgen opgelegd voor een volledig geïmproviseerde en volstrekt unieke muzikale ontmoeting tussen Philippe Thuriot, Benjamin Glorieux en – daar is hij! – Markus Stockhausen. Cello’s en Levental mogen nog één keer terug de planken op voor (zeg tien keer snel na elkaar:) ‘Čhaŋté wašté hokšíla l-akhé ištíŋma’, een wiegelied van Robert Lee Cody in een arrangement van Glorieux, waarna Markus Stockhausen de avond afsluit met het door hem geschreven ‘Miniature of a Soul’s Journey’.

Zondag 5 mei: Lunchconcert met Ekaterina Levental

La Bella Italia – Retrovelinx – Tongeren

Omdat het op zondag 5 mei ‘Italiaanse Dag’ is in Tongeren – een jaarlijks terugkerend feest dat tienduizenden mensen naar de oudste stad van België lokt – serveert B-Classic vanaf 12u in de Retrovelinx mezzosopraan Ekaterina Levental die, terwijl het publiek de innerlijke mens verwent, al laverend langs de tafeltjes, soms begeleid door harp, dan weer door een ensemble, het oor laat genieten van aria’s van Italiaanse makelij. En jawel, daar mag hier en daar ook een streepje Mozart bij. B-Classic wijkt graag af van de norm, maar van spelbederf zal je hen nooit kunnen betichten.

Foto: Remy Communication

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.