Theaterreview: Romeo en Julia (Theater van A tot Z)

In 2006 creëerde Fast Forward een amateurproductie van ‘Romeo en Julia’, speciaal voor anderstaligen die Nederlands leren. Het werd een groot succes. In het hele land kon het gezelschap voor volle zalen optreden. Op het provinciaal toneeltoernooi van Vlaams-Brabant belandde de voorstelling in de categorie ‘uitmuntendheid’. Sindsdien ging er geen jaar voorbij of er vroeg wel iemand wanneer ‘Romeo en Julia’ weer eens zou worden opgevoerd.

Nu, 13 jaar later, brengt ‘Theater van A tot Z’ (ontstaan uit Fast Forward) het stuk eindelijk terug tot leven, deze keer met professionele acteurs. Het creatieve team van de originele productie werkt opnieuw samen: Peter Schoenaerts schreef de tekst, Dirk Van Vaerenbergh regisseert.

Wanneer je naar Romeo en Julia in de versie van Theater van A tot Z gaat kijken, ontdek je al heel snel dat deze voorstelling enerzijds geschikt is voor anderstalige tieners en volwassenen die Nederlands leren. Anderzijds is het een ideale kans om Nederlandstaligen met William Shakespeare te laten kennismaken.

Klare taal staat meer dan ooit centraal in deze Romeo & Julia. Dat verdient alle lof voor de mensen achter de schermen. Met een eenvoudige woordkeuze aangevuld met de nodige grapjes is deze variant van de Shakespeare-klassieker vooral zeer laagdrempelig en toegankelijk voor heel wat mensen, die nooit eerder een bezoekje brengen aan het theater. Want Frans Bauer en Jennifer Lopez in Romeo & Julia brengen, blijft een bijzondere vondst.

Eerlijk is eerlijk. Ook de fans van de Buurtpolitie komen aan hun trekken. Willy Herremans, beter bekend als de Commissaris Roger Berckmans speelt de rol van Vader Lorenzo. Ja, dat gaat hem goed af. Eerlijk is eerlijk. Wil je de man achter het zinnetje ‘Mannekens, mannekens’ eens zien dansen op een theaterpodium? Dan is Romeo & Julia een uitgelezen kans. De bekendste commissaris van het land blijkt over een goed stel heupen te beschikken. Dancing with the stars heeft er nu al een leuke optie qua kandidaat bij. Ook Gregory van Damme is een man, die voor deze vorm van theater geboren lijkt. Met zijn uitgesproken mimiek en humor bewijst hij dat hij de juiste man op de juiste plaats is. Liesbeth Roose was als Julia één van de opmerkelijkste verschijningen op het podium. Voor mij was ze tot deze Romeo & Julia een nobele onbekende. Maar ze heeft het er bijzonder geloofwaardig vanaf gebracht. Liesbeth is een naam, die ik in mijn notitieboekje heb genoteerd.

De kracht van deze Romeo & Julia is de terugkeer naar de basis. Met een minimum aan decor en de nadruk op het juiste taalgebruik, grijpt Theater van A tot Z terug naar de essentie van het theater. Geef brood en spelen aan het volk (en ze zijn tevreden). Alleen moet iedereen wel de kans krijgen om de weg naar een culturele zaal te vinden. Net dit aspect is en blijft één van de missies van Theater van A tot Z, waarin ze heel goed scoren.

Meer info kan u vinden op:
www.theateraz.be

Gezien op 21/02/2019 in Stadsschouwburg Mechelen

Foto: Ilse Fimmers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.