Theaterreview: ’t Strand van Sint-Anneke (Het Achterland)

Sire, er zijn nog zekerheden in het leven. Met ’t Strand van Sint-Anneke laat productiehuis Het Achterland tijdens het begin van de zomer hun beproefde recept op de wereld los. Een doldwaze komedie met een laagje, geschreven door Jeroen Maes en gelinkt aan de stad Antwerpen. En ja, er blijken heel wat zekerheden in het leven te zijn. Voor de vierde keer op rij bewijzen de mensen van Het Achterland dat hun concept gewoon oerdegelijk is. Kwaliteitsvoller als dit maken ze de komedies in theaterland niet. Je kan wel stellen dat het quality handelskenmerk van Jeroen Maes als comedy-schrijver opnieuw zijn kracht bewijst.

Tijdens ’t Strand van Sint-Anneke’ maken we kennis met een hechte vriendenkring die we in de zomer elke dag op ‘De Plage’ terugvinden. De autoritaire Armand is zo streng dat hij zelfs de zandkorrels zou tellen om te zien of er evenveel liggen als de dag voordien.
Zijn joviale vrouw Louise (‘Wiske’) is babbelziek en slaat met alles wat leeft een praatje.
De flamboyante kapper Maurice is bijna met pensioen, maar entertaint nog vol vuur het ganse Strand.

Simonne is ‘het moeke’ van de groep en heeft haar handen vol met haar rebelse kleinzoon Tobias. Deze olijke bende krijgt plots het bezoek van een nobele onbekende, een mysterieuze bink met een imposant lichaam. … wie is die man, en wat doet hij hier ?
Esra, een jonge dame met Turkse roots zorgt dan weer voor opschudding wanneer ze een stukje van hun strand inpalmt, met hevig gefrons en gemok in de vriendenkring tot gevolg.
Eén ding is zeker, het leven van onze ‘habitué’s wordt serieus door elkaar geschud!

De zwaarste rol is voor Peter Van de Velde. Het alterego van Piet Piraat krijgt als de extreem rechtse Armand een rol voor de kiezen, die hij zelf de zwaarste komedierol uit zijn leven noemt. En het mag gezegd worden. Met zijn fluitje in de hand raast Peter doorheen het heel Het tempo van ’t Achterland. En dit tempo ligt onder een loden belichting bijzonder hoog.

Het verhaal is duidelijk opgebouwd in enerzijds een groep ervaren rotten zoals Luc Caals, Janine Bisschops, Peter Van de Velde en Myriam Bronzwaar. Zij staan tegenover een groep jonkies zoals Henny Seroeyen, Kenny Verelst en Nayat Sari. Hier mag je gerust stellen dat Nayat Sari de absolute revelatie van dienst is. Spierbundel Henny heeft een leuk extraatje in petto voor ‘the ladies’ in de zaal.

Breekt er deze zomer een komediestrijd in Antwerpen los? Eerlijk gezegd … ook hier zijn er zekerheden in het leven. Het voorbije jaar eindigde de wedstrijd tussen Sven De Ridder Company en Het Achterland op een salonremise. Iets in ons zegt dat ook dit jaar de uitslag tussen beiden nu al gekend is.

Foto: Luk Monsaert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.